söndag 11 oktober 2009

Hur man vinner diskussioner

Jag argumenterar väldigt bra. Fråga någon av de få personer som jag fortfarande kallar för vänner så kan de berätta. Jag kan vinna en diskussion inom vilket ämne som helst, mot vilken motståndare som helst.

Eftersom folk numera är medvetna om detta flyr de ofta undan mig på fester. Ofta, som ett tecken på deras respekt för mig, blir jag inte ens inbjuden.

Du kan också vinna en diskussion, det är bara att följa dessa enkla regler:

Drick sprit
Tänk dig att du är på en fest och någon intellektuell snobb pratar högt och ljudligt om Perus ekonomi, ett ämne du inte vet någonting om. Om du dricker någon äckligt nyttig hälsodrink som grapefruktjuice så kommer du att ta ett steg tillbaka, rädd att visa din okunnighet, medan snobben charmar din date. Men om du dricker ett antal STORA martinis, så upptäcker du att du har STARKA åsikter om Perus ekonomi. Du har helt plötsligt information i ÖVERFLÖD. Du kan argumentera för ämnet, bjuda på intressanta insikter och möjligtvis välta en eller annan möbel. Folk kommer att bli imponerade. Några kan till och med lämna rummet.

Hitta på saker
Tänk dig att du i ovanstående diskussion om Perus ekonomi försöker bevisa att Peruaner är underbetalda, något som du baserar på att DU är underbetald och du dör hellre innan du skulle kunna tänka dig att några Peruaner skulle ha det bättre än du. SÄG INTE: "Jag tycker att Peruaner är underbetalda". Säg: "Medellönen för Peruaner under 1981, justerat för skatt, var 8 135,73 kronor per år, vilket är 4 691,99 kronor under genomsnittet för de människor som lever i fattigdom". NOTERA: Hitta alltid på exakta siffror. Om någon motståndare frågar varifrån du fått informationen så hitta på DET också. Säg: "Den här informationen kommer från Professor Markus G. Dahlqvists studie för Bergströmkommissionen som publicerades den 9 maj, 1982. Har du inte läst den?". Säg detta i samma ton som du skulle säga "du har lämnat dina smutsiga underkläder i mitt badrum".

Använd meningslösa men tunga ord och fraser
Lägg den här listan på minnet:

* Låt mig säga så här
* Vad beträffar
* I förhållande till
* I och för sig
* I egenskap av
* Som det var
* Så att säga

Du borde lägga vissa latinska termer på minnet också som t.ex. v.s.b. Det står givetvis för "jag pratar latin och det gör inte du". Så här ska du använda dessa ord och fraser. Antag att du vill säga: "Peruaner skulle vilja beställa förrätter oftare men de har inte tillräckligt med pengar". Du kommer aldrig att vinna en diskussion om du pratar sådär men det kommer du att göra om du istället säger så här: "Låt mig säga så här, vad beträffar förrätter i förhållande till Peruaner i egenskap av Peruaner, skulle de vilja beställa dem oftare, så att säga, men de har inte tillräckligt med pengar per se, som det var, v.s.b.". Bara en dåre skulle ha något att invända mot detta uttalande.

Använd kvicka och irrelevanta motattacker
Du behöver en arsenal av allmänt irrelevanta fraser att skicka tillbaka mot dina motståndare när de faktiskt har en poäng med vad de säger. De bästa är:

* Nu är du motsträvig.
* Jämför inte äpplen och päron.
* Vilka parametrar har du?

Den sista kommentaren är speciellt värdefull. Ingen, förutom matematiker, har någon som helst aning om vad "parameter" betyder. Så här kan du till exempel använda dina motattacker:
Du säger: "Liberier, som de flesta asiater..."
Din motståndare säger: "Liberia ligger i Afrika".
Du säger: "Nu är du motsträvig".

Jämför din motståndare med Adolf Hitler
Det här är ditt tunga artilleri, att användas när din motståndare uppenbart har rätt och du uppenbart har väldigt fel. Ta "lite fint" upp Hitler. Säg: "Det där låter misstänkt likt något som Adolf Hitler skulle kunnat säga" eller "du påminner mig verkligen om Adolf Hitler".

Så det var allt: nu vet du hur du kan ut-argumentera precis vem som helst. Försök inte använda detta på folk som normalt sett bär vapen!

3 kommentarer:

  1. good info. en annan sak som fungerar är att veta tre saker om ett ämne som du kan droppa in här och där och alla tror att du vet allt om ämnet. Jag har gjort filmrecensioner för kompisar bara efter att ha sett trailern och kollat wiki. Det är otroligt hur bra det fungerar. Lying is fun.

    SvaraRadera
  2. Haha:) SANT! Lying IS fun.
    Men jag är otroligt dålig på att ljuga för folk, och jag är fruktansvärd på att tackla situationen som infinner sej efter att folk insett att man står o ljuger för dom.
    Men jag har bestämt mej för att öva. För tillfället testar jag metoden som framgår av inlägget. Än så länge har det gått åt helvete.

    SvaraRadera
  3. Hahaha det där var ett sjukt bra inlägg clara, jag är imponerad. Imponerad som fan!

    SvaraRadera